[Solucje] Wojna w Troi
Proszę bardzo tak jak obiecałem!
Wyjątkowo trudna misja składająca się z sześciu epizodów, w której prowadzimy Greków z Aulidy na podbój Troi, by uwolnić Helenę – najpiękniejszą ponoć kobietę na świecie.
Przyjaźni bogowie w tej misji: Zeus, Posejdon, Hermes, Atena, Hefajstos, Hades
Nieprzyjaźni bogowie w tej misji: Apollo, Artemida, Ares, Afrodyta
Cele:
- Produkcja na rok 64 snopki pszenicy
- Produkcja na rok 16 amfor wina
- 1000 ludzi zamieszkujących Kamienica
- Skarbiec - 5000
Rolnictwo:
- dziczyzna
- pszenica
- winorośl
- drzewko oliwne
- ryby
- runo
Przemysł/wojsko:
- Pracownia rzeźbiarska
- Tłocznia
- Winiarnia
Pierwszy epizod tej misji to sama przyjemność. Nie dość, że w Aulidzie mamy wszystko czego nam potrzeba (od pożywienia począwszy poprzez runo do oliwy i wina, to jeszcze na początku wszyscy sojusznicy uwielbiają nas do tego stopnia, że obsypują nas podarunkami. W zasadzie jedynym problemem jest tutaj nadążenie stawiania magazynów i spichlerzy, żeby przyjąć wszystkie te dary. Ale spokojnie, po pewnym czasie i sojusznicy zwrócą się do nas o pomoc w postaci rzeźb, wina czy runa. 17 posesji wystarczy, żeby zaliczyć cel związany z ludnością. Potrzebne nam będzie jednak nieco więcej, by zrealizować pozostałe cele. 2 domki myśliwskie i 2 przystanie rybackie na razie wystarczą, żeby wykarmić mieszkańców. Stawiamy 4 do 6 szop postrzygaczy, owce na łące oraz handlarza z runem na agorze. Następnie zaopatrujemy naszą pierwszą osadę w dostęp do kultury (oczywiście wcześniej także udostępniamy wodę z fontanny oraz uzdrowiciela). Podatki na średnim poziomie zagwarantują abyśmy nie zbankrutowali, a eksport nadmiaru runa zapewni jeszcze zyski (połowa świata potrzebuje runa więc im więcej hurtowni czy portów postawimy tym lepiej się obłowimy, ale pamiętamy, żeby zostawić także zapas dla siebie). Musimy postawić 8 plantacji pszenicy, żeby wyprodukować 64 snopki w rok i przy okazji zasilić nasze spichlerze. Kolejne czynności to zasadzenie drewek oliwnych, przetworzenie oliwek na oliwę w tłoczni i postawienie handlarza z oliwą na agorze. Dalej jedziemy z winem – 3 winiarnie i odpowiednia ilość winorośli zapewnią nam produkcję 16 amfor rocznie. 6 domków plantatorów powinno wystarczyć, żeby ogarnęli oliwki i winogrona. Jeśli jeszcze nie mamy 5000 drachm w skarbcu to załatwi to eksport wina do Milet czy Etiopii.
Cele:
- 32 miotki runa dla koloni
- 16 dzbany oliwy dla koloni
- 16 kloce drewna dla koloni
- 64 snopki pszenicy dla koloni
- 12 komplety uzbrojenia dla koloni
- Skarbiec - 15000
Rolnictwo:
- dziczyzna
- pszenica
- winorośl
- drzewko oliwne
- ryby
- runo
Przemysł/wojsko:
- Pracownia rzeźbiarska
- Tłocznia
- Winiarnia
- Zbrojownia
- Przystań trier
Zaraz po rozpoczęciu tego epizodu otrzymujemy informację, że Milet i Etiopia zaprzestają z nami handlu, niedługo potem zostają naszymi rywalami. Normalnie nikt by się tym nie przejął, ale trochę komplikuje to naszą sytuację. Pojawia się problem skąd wziąć uzbrojenie dla kolonii skoro nikt go nie eksportuje, a jedyni sojusznicy, którzy sprzedawali niezbędny do jego produkcji brąz odwrócili się od nas. Po drugie nie bardzo mamy teraz co zrobić z winem – nikt go od nas nie chce kupić. No cóż pozostaje nam tylko możliwość hojnego obdarowywania winem naszych sojuszników, ewentualnie również rywali. Zanim wyruszycie łupić rywali z brązu okazuje się, że Sparta zaczyna sprzedawać uzbrojenie. Rezerwacja pozostałych towarów dla koloni nie stanowi tutaj żadnego problemu. Większość już mamy, drewno ściągamy z Itaki. Od czasu do czasu nasi sojusznicy proszą nas o pomoc w zaatakowaniu Troi dobrze będzie zatem już na tym etapie wybudować sobie chociaż jedną trierę (tak dla świętego spokoju bo i tak raczej nie uda im się podbić Trojan). Jeżeli chodzi o skarbiec to nie pozostaje nam nic innego jak uzupełnić go poprzez eksport runa do Salaminy, Myken i Itaki.
Pora teraz na poszerzenie horyzontów i wybudowanie koloni. Mamy do wyboru stworzenie bazy wojskowej w Tenedos lub najwspanialszego miasta Joni w Pergamon. Zacznijmy od Tenedos.
Cele:
- Obroń miasto przed Hektor
- Opanuj Lyrnessus
- Utrzymanie 32 przynajmniej hoplitów
- Spełnij życzenie (Odzyskaj Łuk i Strzały Heraklesa – Achilles)
- Opanuj Cyme
Rolnictwo:
- BRAK!
Przemysł/wojsko:
- Pracownia rzeźbiarska
- Tłocznia
- Winiarnia
- Zbrojownia
- Przystań trier
- Stadnina
Kluczem do sukcesu w tym epizodzie będzie czas. Dlatego jak najszybciej staramy się wybudować pierwszą osadę możliwie jak najbliżej morza (zachód mapy), a to z kilku powodów. Od samego początku nękać najazdami będzie nas Troja, a ich wojska pojawiać się będą na wschodzie. Na wschodzie również pojawi się Hektor, który strasznie nam uprzykrzy życie (ale o tym potem). Ponadto od strony morza będziemy musieli zdobywać pożywienie i wcale nie mówię tu o przystaniach rybackich czy poławiaczach jeżowców. Zgadza się, w Tenedos żywność będziemy musieli importować. Dopóki nie mamy jak się bronić możemy przekupywać wojska nieprzyjaciela. Żeby im się przeciwstawić potrzebujemy pospólstwa, co za tym idzie musimy rozbudować nasze posesje co najmniej w chaty, jednak dzięki darom od naszych hojnych sojuszników oraz zarezerwowanym wcześniej towarom możemy od razu wznieść kamienice. Z eksportem też nie poszalejemy w tym epizodzie więc wdzięcznie przyjmujemy każdy nawet najmniejszy prezent, wszystko się przyda. Jesteśmy zmuszeni ustawić podatki na wysokim poziomie a płace na niskim, natomiast niezadowolenie zbijamy posterunkami. Na start zgromadzonych produktów nam wystarczy, ale dalej musimy je sobie sprowadzić. Nie trudno się domyśleć, że powinniśmy to zrobić jak najtańszym kosztem, żeby nie zbankrutować. Dlatego stawiamy port handlowy Aulida, z którego zaimportujemy najtańsze pożywienie, czyli pszenicę, a także oliwki i sami je przerabiamy na Oliwę (tłocznia). Możemy już powoli ściągać winogrona i przerabiać je na wino (winiarnia), które będzie nam wkrótce potrzebne. Jeśli pożywienia będzie mało to możemy prosić o nie sojuszników lub postawić port handlowy Lemnos – sprzedają dużo ryb. Następnie ściągamy runo ze Sparty, a także uzbrojenie na razie tylko tyle, żeby postawić 2-3 triery. Te z koleji będą nam niezbędne, żeby podbić Cyme – jest to najlepsze rozwiązanie, aby pozyskać rzeźby niezbędne do świątyni Hefajstosa, której wymaga Achilles. Po za tym i tak musimy je podbić, aby zrealizować cel epizodu, więc robimy to w pierwszej kolejności. Podbite Cyme płaci nam 4 rzeźby daniny rocznie. Marmuru i drewna na budowę świątyni powinniśmy mieć trochę na stanie, o resztę najlepiej poprosić sąsiadów, chyba że czujemy się mocni z drachmami to importujemy (Sparta lub Itaka). Mając już świątynie nie jesteśmy w końcu uzależnieni od brązu, gdyż u jej progów są złoża miedzi. Stawiamy odlewni ile się da i brąz przerabiamy na uzbrojenie. Hefajstos udostępnia nam też Talosa do obrony miasta. Załogę z trier możemy odesłać do domu tak na marginesie. Oczywiście cały czas bronimy się przed Trojanami jednak ich armie są coraz silniejsze. Czas zatem na domy elit - przy okazji Achilles wymaga 3 oddziały przynajmniej hoplitów (co najmniej 5 domów elit). Wszystkie niezbędne produkty powinniśmy już mieć u siebie w mieście. Jeśli jeszcze nie dostaliśmy wiadomości, że Hektor niedługo pojawi się w Tenedos to zaraz ją dostaniemy. Dobrze jest wezwać Achillesa jak najszybciej, gdyż Hektor jest bardzo kłopotliwy – masakruje wszystko jak leci i nie powstrzyma go żaden mur. Mamy świątynie Hefajstosa, 3 oddziały hoplitów, a w przybytku herosa dowiemy się, że potrzeba nam 32 komplety uzbrojenia i 16 amfor wina. Zorganizujmy je jak najszybciej nawet używając opcji gromadzenie w menu dystrybucji. Jak wspominałem na początku brak niezadowolenia w mieście powinny załatwić posterunki, możemy też podnieść na jakiś czas płace, a obniżyć podatki. Jeśli nie zdążymy wezwać Achillesa na czas możemy Hektora zająć pospólstwem, stawiając kilka oddziałów na wschodzie i ustawiamy taktykę specjalną (wojacy będą atakować i uciekać bawiąc się z nim w „głupiego Jasia”). Po pozbyciu się Hektora, możemy się trochę zrelaksować, a nawet zacząć eksportować uzbrojenie, żeby odbić się od dna (do Aulidy). Trochę bo cały czas bronimy się przed Troją. Jeśli jeszcze nie mamy 32 przynajmniej hoplitów wymaganych do zaliczenia epizodu to teraz jest odpowiedni moment. Mając już silną armię i Achillesa u boku wyruszamy na podbój Lyrnessus. Na koniec wysyłamy Herosa żeby spełnił życzenie.
Cele:
- Spełnij życzenie (ukradnij Palladion – Odyseusz)
- 16 kloce drewna dla koloni
- 32 miotki runa dla koloni
- 16 dzbany oliwy dla koloni
- 64 snopki pszenicy dla koloni
- 24 komplety uzbrojenia dla koloni
Rolnictwo:
- dziczyzna
- pszenica
- winorośl
- drzewko oliwne
- ryby
- runo
Przemysł/wojsko:
- Pracownia rzeźbiarska
- Tłocznia
- Winiarnia
- Zbrojownia
- Przystań trier
Jeśli zmęczyliśmy się trochę poprzednim epizodem to teraz mamy szanse odpocząć. Wracamy do miasta macierzystego a naszymi głównymi celami znowu będzie rezerwacja towarów dla koloni. Można teraz postawić port handlowy Tenedos, sporo zarobimy na naszym wasalu. Zanim jednak to zrobimy stawiamy co najmniej 8 domów elit, których wymaga Odyseusz. Przy okazji będziemy potrzebować armii, żeby wspierać naszych sojuszników i wasali atakowanych przez m.in. wojska z Askanii. Możemy też postawić trierę albo dwie, a co tam. Jeśli brakuje nam uzbrojenia to importujemy brąz z Cyme i przerabiamy w zbrojowni (bądź bezpośrednio ściągamy uzbrojenie ze Sparty), a o drewno najlepiej kogoś poprosić (nie potrzebujemy go za wiele). Heros wymaga także świetnej popularności (która nie powinna być problemem), znakomitego zdrowia w całym mieście (oczywiście, przecież mamy szpitale) i towary, które są dostępne w Aulidzie. Wzywamy herosa, spełniamy życzenie, rezerwujemy towary dla kolonii i jedziemy dalej w świat.
Cele:
- Świątynia ku czci Atena
- Świątynia ku czci Zeus
- Ludność - 2000
Rolnictwo:
- dziczyzna
- pszenica
- runo
Przemysł/wojsko:
- Pracownia rzeźbiarska
- Tłocznia
- Winiarnia
- Odlewnia
- Zbrojownia
Jeżeli ktoś spodziewał się równie trudnego epizodu kolonialnego jak w Tenedos to trochę się rozczaruje. Co prawda nękają nas tutaj Bogowie (Artemida i Apollo), ale gdy postawimy świątynie Ateny, ta rozprawia się z nieproszonymi gośćmi. Od czasu do czasu z chęcią podbicia wpadają też wojska z Troi, ale nie są to już tak częste wizyty jak poprzednio, a i cena przekupstwa najeźdźców śmieszna momentami. W każdym razie zaczynamy od postawienia od razu kamienic, abyśmy mieli się czym bronić. Jest to możliwe dzięki wcześniej zarezerwowanym towarom. 34 posesje wystarczą, żeby zrealizować cel. 5 domków myśliwskich powinno wykarmić tylu mieszkańców zwłaszcza, że Lurnessus płaci nam 16 płoci mięsa daniny. Możemy także dostawić plantacje pszenicy. Do tego 4-5 szop postrzygaczy, aby zaopatrzyć agory w runo (nadwyżkę eksportujemy). Jeśli chodzi o Oliwę to musimy ją sami sobie na razie wytworzyć z importowanych oliwek (Aulida). Staramy się szybko wydobyć brąz i postawić kilka zbrojowni, gdyż nasi sojusznicy niedługo będą prosić o uzbrojenie – lepiej ich nie zawieźć, bo później my możemy być w potrzebie. Nadwyżkę uzbrojenia rzecz jasna eksportujemy – nie będziemy potrzebować w tym epizodzie armii, gdyż pospólstwo i Atena wystarczą do obrony miasta. Możemy też postawić pracownie rzeźbiarską i zacząć magazynować rzeźby do naszych świątyń, gdyż świątynia Zeusa potrzebuje takich aż 22. Nie musimy się jednak spieszyć biorąc pod uwagę fakt, że Cyme płaci nam daninę w wysokości 4 ich sztuk. Otrzymujemy również 1000 drachm daniny z Tenedos, zatem podatki i płace na średnim poziomie zapewnią nam przyzwoity roczny zysk. Kolejny etap to postawienie świątyń. Zaczynamy od świątyni Ateny, dzięki której nie będziemy już musieli importować oliwek (drzewka oliwne wyrosną przed jej budynkiem). Marmur importujemy ze Sparty, a o drewno najlepiej poprosić Cyme – nie potrzeba go dużo. Świątynia Zeusa jest dość czasochłonna więc ograniczmy do minimum wędrówki dostawców nawet poprzez postawienie kilku magazynów z odpowiednimi towarami w jej pobliżu. Tutaj drewno raczej już będziemy musieli sprowadzić. I tak oto narodziło się wspaniałe polis w Pergamon ze świątynią Zeusa unoszącą się do samego Olimpu.
Cele:
- Opanuj Troja
- Opanuj Cyme
- Opanuj Milet
- Opanuj Etiopia
- Opanuj Lyrnessus
- Opanuj Askania
Rolnictwo:
- dziczyzna
- pszenica
- winorośl
- drzewko oliwne
- ryby
- runo
Przemysł/wojsko:
- Pracownia rzeźbiarska
- Tłocznia
- Winiarnia
- Zbrojownia
- Przystań trier
Wracamy do Aulidy z chęcią podbicia wszystkich rywali (jakby nie można było zrobić tego wcześniej). Po poprzednich przygodach odhaczonych mamy już Cyme, Lyrnessus i Askanie. Troja jednak intensywnie będzie próbować podbić naszych wasali, a i u nas będzie regularnym gościem. Zanim zatem rozpoczniemy nasze kolejne podboje warto dostawić kilka domów elit do tych ośmiu, które powinniśmy już mieć. Tym bardziej, że nie mamy do dyspozycji stadniny (a szkoda przecież w Aulidzie rośnie tyle pszenicy) więc hoplici to max co możemy tu zdziałać. Przydadzą się też chociaż ze 3 triery, gdyż Troja dysponuje silną defensywą (oczywiście wcześniej musimy zapewnić właściwą ilość pracowników). Należy również odpowiednio wcześniej zaopatrzyć się w zapas uzbrojenia tak, żeby wysyłać ataki nie dając przeciwnikowi szans na odbudowę armii. Jeśli nie spieszy nam się możemy w między czasie postawić jakąś świątynie np. Ateny, która „sprawi, że żołnierze walczyć będą z wielką siłą”, albo Posejdona, który będzie bronił naszego morza (albowiem atakujący nieprzyjaciele przybywają głównie drogą morską). Skoro już jesteśmy przy temacie morza to w czasie ataku Trojan możemy ustawić kilka oddziałów pospólstwa wzdłuż linii brzegowej – czasem udaje się zatopić jakiś statek wroga jeszcze zanim wyładuje wojska na brzeg. Gdy już jesteśmy gotowi atakujemy raz za razem zaczynając od najsłabszych, zostawiając kilka swoich oddziałów do ewentualnego wsparcia sojuszników. Troję zostawiamy na deser, a atakując ich warto również skorzystać ze wsparcia naszych wasali, rekompensując to im potem prezentami tak, żeby nie byli rozgoryczeni. Z armią jaką posiadamy i takim wsparciem podbicie ostatniego rywala nie powinno być trudne. Brawo pokonaliśmy Trojan a Helena wróciła do męża do Sparty!
A jakbyś chciał pisać więcej to możesz następnym razem także:
1) nie pomniejszać screenshotów z gry, mogą być normalnej wielkości
2) większe partie tekstu rozdzielać na akapity - łatwiej się wtedy czyta
I coś dla zaawansowanych:
3) możesz zobaczyć jak wrzuca się obrazki i robi listy w tekście podglądając już napisane, np:
http://n-gry.pl/forum/?topic=1572
(ID załączników dostaniesz dopiero po wrzuceniu posta na forum, ale możesz go wtedy zmodyfikować)
[hr]
[center][size=14pt][b]Epizod I - Nowe królestwo (Sparta)[/b][/size][/center]
Cele:
[list]
[li]800 ludzi zamieszkujących Dom[/li]
[/list]
Rolnictwo:
[list]
[li]dziczyzna[/li]
[li]pszenica[/li]
[/list]
[center][img]http://n-gry.pl/forum/index.php?action=dlattach;topic=1572.0;attach=2748;image[/img][/center]
Spokojnie rozbudowujemy nasze miasto, na razie nic nam nie grozi. Nasze domy potrzebować będą dostępu do wody z fontanny, pożywienia z agory, dostępu do kultury (wystarczy jedno gimnazjum), a także runa, które będziemy...
[center][url=http://n-gry.pl/forum/index.php?action=dlattach;topic=1572.0;attach=2766;image][img]http://n-gry.pl/forum/index.php?action=dlattach;topic=1572.0;attach=2767;image[/img][/url][/center]