[Solucje] Zderzenie Cywilizacji
cele:
- utrzymanie co najmniej 32 hoplitów
surowce:
- ryby
- ser
- runo
- oliwki (oliwa)
- winogrona (wino)
- brąz
- srebro (drachmy)
świątynie (maksymalnie 2):
- Ateny
- Hefajstosa
Rozpoczęcie w misji Zderzenie Cywilizacji jest kluczowe. W tym epizodzie każda decyzja ma znaczenie i każda decyzja może okazać się wybawieniem lub też zdecydować o porażce. Jest to bardzo trudna misja.
Pierwszą rzeczą jaką powinieneś zrobić na początku pierwszego epizodu to zapauzowanie gry. Rozejrzyj się spokojnie po terenie gdzie niedługo powstanie miasto. Wybranie dobrego miejsca pod budowę domów dla plebsu jest bardzo istotne. Pozornie miejsca pod budowę jest dosyć, jednak w kolejnych epizodach będzie ci go brakować, więc od samego początku staraj się oszczędzać miejsca. Z pewnością będziesz musiał rozbudować domy plebsu do poziomu kamienic, jeżeli postanowisz inaczej stracisz wiele miejsca pod budowę.
Najlepszym miejscem pod budowę domów jest pusta przestrzeń tuż przy wejściu do miasta. Jeżeli to możliwe staraj się unikać budowania czegokolwiek na północy i północnym-wschodzie od pokładów srebra, szczególnie przy wybrzeżu. Grunty tam są bardzo niestabilne...
Najlepszym sposobem na wyżywienie przybywających mieszkańców w tym epizodzie jest połów ryb. Postaw 4 lub 5 przystani rybackich tuż przy osiedlu, które zbudowałeś. Postaw także 2 lub 3 szopy postrzygaczy i umieść kilka owiec na małej łączce na południowy wschód od osiedla.
Bardzo ważne w tym momencie jest by przyjmować wszystkie podarunki jakie otrzymasz od swoich sojuszników (Aten i Sparty). Towary te bardzo się przydadzą, a wręcz będą niezbędne. Postaw więc gdzieś 3 magazyny i ustaw w nich przyjmowanie drewna i marmuru, pamiętaj o punkcie naprawczym!
Gdy domy plebsu rozrosną się do poziomu chat możesz postawić kilka mennic przy górach srebra. Na początku wystarczą 3 lub 4, z czasem możesz dodawać kolejne. Pamiętaj, im bliżej pokładów srebra tym większe zyski!
Równocześnie możesz rozpocząć wydobycie miedzi i przetapianie go na brąz, z którego możesz produkować uzbrojenie i rzeźby. Nie buduj jednak za dużo, bo zabraknie ci rąk do pracy.
Jeżeli rozpocząłeś produkcję uzbrojenia lub rzeźb dostatecznie wcześnie możesz postawić hurtownie Aten i eksportować te towary, jednak musisz się pośpieszyć, sytuacja polityczna w Grecja zmieniać się będzie z dnia na dzień.
Kiedy Ateny zostaną podbite przez rywala możesz wyłączyć na jakiś czas produkcję uzbrojenia i rzeźb w zakładce Przemysł. Zwiększ ilość mennic oraz postaw pałac i zacznij zbierać podatki. Pałac postaw możliwie najdalej od zabudowań (jednak nie na 'niestabilnym gruncie' na wschodzie). Ostatecznie to przed pałacem będą rozgrywać się bitwy w twoim mieście. Najlepszym miejscem na pałac mogą być północne góry, choć ja zbudowałem je w południowych. Jednak północne są bezpieczniejsze, to z południa nadciągają armie wroga.
Po tym jak domy twoich mieszkańców przekształcisz się w domostwa postaw 2 lub 3 domki plantatorów i o jedną więcej tłocznie. Oraz oczywiście drzewka oliwne. Przywróć także ponownie produkcję uzbrojenia, bo już niedługo powinieneś zabrać się za budowę domów elit.
Dobrym pomysłem jest także wybudowanie świątyni Hefajstosa przy skałach miedzi z otrzymanych od sojuszników towarów. Będą to dodatkowe skały brązu, a także - jeżeli Hefajstos będzie błogosławił twoje zbrojownie i pracownie rzeźbiarzy - zwiększona (nawet czterokrotnie) produkcja uzbrojenia i rzeźb. Nie można także zapomnieć o Talosie, którego Hefajstos użyczy tobie w razie ataku wrogich miast!
Kiedy pierwsze dzbany oliwy zostaną składowane w twoich magazynach możesz rozpocząć budowę domów elity. Dobrym miejscem na to są północne góry, a dokładniej północno-zachodnia część u podnóża łąki. Teraz będziesz potrzebował 8 domów, jednak przygotuj miejsca na co najmniej 16. Kolejny epizod będzie tego wymagał. Pamiętaj o postawieniu poborcy podatkowego. Elita będzie twoim najważniejszym źródłem dochodów do końca tego epizodu.
Jeżeli zbudowałeś mniej niż 16 domów elity będziesz potrzebował wina. Postaw kilka winorośli, domek plantatorów oraz 2 winiarnie. Kiedy liczba twoich hoplitów sięgnie 32 przejdziesz do kolejnego epizodu.
W międzyczasie ataki Knossos i (niekonieczne, ale możliwe) Aten będą cię nękać bardzo poważnie. Jeżeli starcza ci drachm staraj się przekupywać armie. Jeżeli nie - postaw choćby kilka wież w strategicznych punktach miasta i obsadź je (szczególnie na drodze z południa na północ (jeżeli tam postawiłeś pałac), głównie przy mostach i rampach). Proś także Hefajstosa o pomoc i przysłanie Talosa. Używaj także do obrony swoich wojowników - na początku plebsu, a z czasem hoplitów.
cele:
- spełnij życzenie Hermesa - osłab obronę (Achilles)
- utrzymanie co najmniej 64 hoplitów
- opanuj Knossos
surowce:
- ryby
- ser
- runo
- oliwki (oliwa)
- winogrona (wino)
- brąz
- srebro (drachmy)
świątynie (maksymalnie 2):
- Ateny
- Hefajstosa
Zbuduj więcej domów elity jeśli 64 hoplitów nie zmieści się w domach, które masz. Do spełnienia życzenia boga będzie potrzebny Achilles - wymaga on świątyni Hefajstosa. Dobrym pomysłem jest przygotowanie się na kolejny epizod - ponieważ będzie on jeszcze trudniejszy niż obecny - Posejdon i Atlas będą atakować miasto. Możesz już w tym epizodzie podbić nie tylko Knossos, ale także Ateny i Spartę (a nawet jedno z miast, od którego będzie można importować pszenicę niezbędną do utworzenia oddziałów jazdy w następnym epizodzie). Tak jak zawsze - by znacznie wzmocnić swoją armię dobrze jest wybudować jak najwięcej trier.
cele:
- opanuj Ateny
- opanuj Spartę
- 24 snopki pszenicy dla kolonii
- utrzymanie 12 jeźdzców
surowce:
- ryby
- ser
- runo
- oliwki (oliwa)
- winogrona (wino)
- brąz
- srebro (drachmy)
świątynie (maksymalnie 4):
- Ateny
- Hefajstosa
- Zeus
- Hermesa
Równo po roku od rozpoczęcia tego epizodu następuje pierwszy atak Posejdona. Jednocześnie mają miejsce dwie katastrofy - powódź, która zalewa południowy kawałek centralnej wyspy i trochę lądu na południe - oraz trzęsienie ziemi na wschodzie.
Dobrym pomysłem jest wybudowanie świątyni Zeusa - by ataki Posejdona i Atlasa się dawały się we znaki. Polecam także nazbierać sporo drachm zanim przejdzie się do epizodu kolonialnego - nie tylko na rozbudowę miasta, ale także na import, a nawet przekupywanie atakujących armii (co czasem może być wybawieniem z opresji).
W pewnym momencie (jeżeli ukończenie tego epizodu zajmie trochę więcej czasu) może pojawić się Cyklop, do którego pokonania będzie potrzebny Odyseusz.
cele:
- opanuj Kartaginę
- opanuj Tyre
- opanuj Sidon
- świątynia dowolnego boga
surowce:
- winogrona (wino)
- brąz
- drewno
świątynie (maksymalnie 2):
- Ateny
- Hermesa
Oba epizody kolonialne są trudne, ale mając dużo drachm w skarbcu można je sobie znacznie ułatwić. Nic specjalnego w tym epizodzie się nie wydarzy... (Tak jak czasem to bywa w epizodach (szczególnie kolonialnych), w których trzeba podbić miasto - spełnienie pewnych warunków skutkuje faktem poddania się miasta - w tym epizodzie nic takiego się nie wydarzy.)
Zbuduj tyle domów elity ile zmieścisz na tej niewielkiej mapie. Najważniejsze jest wykorzystanie każdego możliwego miejsca pod budowę trier. Atakuj miasta tyle razy ile będzie to potrzebne - w końcu się uda. Po każdym ataku poczekaj aż wszystkie oddziały będą znowu pełne, a triery naprawione / odbudowane. Atakując korzystaj z pomocy sojuszników - szczególni tych o dużej sile militarnej.
Świątynia nie ma większego znaczenia - oliwki od Ateny mogą się przydać jeżeli krucho jest z drachmami. Dzięki produkcji oliwy - nie trzeba jej importować.
Kluczowe może okazać się położenie Pałacu - ze względu na wielkość mapy należy szczególnie uważać broniąc miasta. Najlepiej Pałac postawić bliżej centrum niż na obrzeżu miasta, gdzie może być szybko zburzone przez napastników.
cele:
- spełnij życzenie Hefajstosa - sabotuj broń (Odyseusz)
- 24 snopki pszenicy dla kolonii
surowce:
- ryby
- ser
- runo
- oliwki (oliwa)
- winogrona (wino)
- brąz
- srebro (drachmy)
świątynie (maksymalnie 4):
- Ateny
- Hefajstosa
- Zeusa
- Hermesa
Epizod można przejść bardzo szybko. Do spełnienia życzenia boga potrzebny będzie Odyseusz, który ma niewielkie wymagania. Warto jednak wstrzymać się z kończeniem epizodu do czasu uzbierania zapasu drachm przed epizodem kolonialnym.
cele:
- opanuj Memfis
- opanuj Teby
- opanuj Sakkarę
- świątynia dowolnego boga
surowce:
- ryby
- mięso
- oliwki (oliwa)
- marmur
- brąz
świątynie (maksymalnie 2):
- Hefajstosa
- Dionizosa
Epizod bardzo podobny do poprzedniej kolonii - jest dużo łatwiej miając dużo drachm. Należy zbudować dużo domów elity i jak najwięcej trier. Korzystać z pomocy sojuszników do przeprowadzania ataków. Postawić Pałac w centrum miasta.
Świątynia Hefajstosa jest wg mnie lepszym wyborem, by móc produkować jak najwięcej uzbrojenia.
Dodatkowym utrudnieniem w tym epizodzie jest to, że miasto Sakkara regularnie - ot tak po prostu - przestaje być wasalem i staje się rywalem - mimo ze nikt jej nie atakował. Najlepiej więc to miasto podbić jako ostatnie.
cele:
- spełnij życzenie Dionizosa - wykorzystaj pijaństwo (Perseusz)
- ludność - 4000
surowce:
- ryby
- ser
- runo
- oliwki (oliwa)
- winogrona (wino)
- brąz
- srebro (drachmy)
świątynie (maksymalnie 4):
- Ateny
- Hefajstosa
- Zeusa
- Hermesa
Perseusz wymaga świątyń Ateny i Hermesa - jak jeszcze ich nie masz to od razu zabierz się za ich budowanie. Posejdon nadal będzie regularnie atakować miasto, więc jak jeszcze nie masz świątyni Zeusa - warto się zastanowić nad jej budową.
cele:
- spełnij życzenie Zeusa - odpal broń (Odyseusz)
surowce:
- ryby
- ser
- runo
- oliwki (oliwa)
- winogrona (wino)
- brąz
- srebro (drachmy)
świątynie (maksymalnie 4):
- Ateny
- Hefajstosa
- Zeusa
- Hermesa
Bardzo prosty epizod - życzenie spełnia Odyseusz, który ma niskie wymagania. Jednak epizod nie jest taki łatwy - trzeba trochę poczekać, aż Zeus zdecyduje się swoją prośbę wystosować. W tym czasie miasto zaatakują 3 potwory: Cyklop, Hektor i Kraken - miejsca ich pojawienia się to:
Do pokonania potworów będą potrzebni kolejno - Odyseusz, Achilles i Perseusz. Wszystkie niezbędne świątynie powinieneś mieć już zbudowane. Należy tylko pamiętać o wymaganych towarach: 32 komplety uzbrojenia (Achilles), 32 amfory wina (16 Achilles i 16 Odyseusz), 32 dzbany oliwy (Odyseusz), 16 motków runa (Perseusz), 6 rzeźb (Perseusz).