Modyfikowanie świątyń
Może zacznę od tego o co tu tak w ogóle chodzi. Otóż autorzy naszej wspaniałej gry Zeusa Pana Olimpu dali nam możliwość modyfikowania pewnych ustawień gry. Możliwości tych jest wiele, jednak w tym artykule zajmiemy się modyfikowaniem plików świątyń.
No to zaczynamy. Wejdźmy do folderu w którym znajdują się pliki świątyń, czyli do folderu Model, który znajduje się w głównym katalogu gry. Znajduje się tam wiele plików, nas interesują te z przedrostkiem "Sanctuary_". Otwórzmy któryś z plików.
Co tam widzimy... Na początku jest kilka informacji, których modyfikowanie nic nam nie da, a wręcz może coś popsuć, więc tego nie ruszamy. Dalej znajduje się legenda, czyli przyporządkowana lista liczb i odpowiadających im części świątyni (płytek, rzeźb, posągów...). Cała ta lista, przetłumaczona na język polski znajduje się poniżej. Oczywiście legendy nie opłaca się zmieniać, ponieważ to także nic nie daje.
Bogatsi o tą wiedzę możemy przejść do sedna sprawy. Przyjrzyjmy się zatem właściwemu kodowi pliku.
Sposób kodowania jest bardzo prosty - na początku każdej lini znajdują się współrzedne (x,y) każdego przedmiotu (płytki, rzeźby, posągu...), następnie typ (type) przedmiotu (czyli liczba mu odpowiadająca - jak już napisałem cała legenda znajduje się poniżej), na końcu zapisane jest piętro (elevation), na którym znajduje się dany przedmiot (oczywiście 0 oznacza najniższe piętro).
Czas na kilka przykładów:
Jeżeli chcemy postawić rzeźbę Zeusa na początku świątyni (x=0, y=0), której liczba wynosi 7-10 w zależności od tego, w którą stronę ma być zwrócona rzeźba, napisać musimy:
{ 0, 0, 7, 0,},
Jeżeli natomiast chcemy postawić duży posąg Afrodyty zwrócony na południe (kod 99), pod nim dwie ładne płytki (kod 58), a pod nimi jeszcze ołtarz (kod 2), wszystko na pierwszym (zerownym) piętrze to musimy napisać:
{ 0, 0, 99, 0,},
{ 0, 2, 58, 0,},
{ 1, 2, 58, 0,},
{ 0, 3, 2, 0,},
Dlaczego akurat tak? Ponieważ duży posąg Afrodyty zajmuje cztery pola (2x2, czyli zajmuje współrzędne 0,0; 0,1; 1,0; 1,1), płytki tylko po jednej (1x1, czyli obie zajmują współrzędne 0,2; 1,2), ołtarz, podobnie jak posąg, również zajmuje cztery pola (2x2, czyli zajmuje współrzędne 0,3; 1,3; 0,4; 1,4).Wymiary całej tej 'mini' świątyni wynoszą 2x5.
To było proste - teraz czas na coś trudniejszego.

Chcemy postawić mały budynek świątyni (kod 110), poniżej posąg Ateny zwrócony na południe (kod 79) otoczony ładnymi płytkami (kod 57). Wszystko to na wyższym piętrze otoczonym pięknymi schodami.
Zacznijmu od budynku świątyni:
{ 0, 0, 110, 1,},
Niech współrzędne wynoszą 0,0, pamiętajmy także o piętrze, które teraz ma wynosić 1.Teraz postawmy posąg Ateny:
{ 1, 5, 79, 1,},
Współrzędne wynoszą 1,5, ponieważ mały budynek świątyni ma wymiary 4x4, do tego chcemy otoczyć posąg Ateny płytkami, stąd dodatkowy odstęp (pamiętajmy cały czas, że pierwsza współrzędna to 0,0, a nie 1,1!).Teraz czas na otoczenie posągu płytkami:
{ 0, 4, 57, 1,},
{ 0, 5, 57, 1,},
{ 0, 6, 57, 1,},
{ 0, 7, 57, 1,},
{ 1, 7, 57, 1,},
{ 2, 7, 57, 1,},
{ 3, 7, 57, 1,},
{ 3, 6, 57, 1,},
{ 3, 5, 57, 1,},
{ 3, 4, 57, 1,},
{ 2, 4, 57, 1,},
{ 1, 4, 57, 1,},
Tu chyba jest wszystko jasne.Na koniec zostały schody (kod 1000).
{ -1, -1, 1000, 0,},
{ -1, 0, 1000, 0,},
{ -1, 1, 1000, 0,},
{ -1, 2, 1000, 0,},
{ -1, 3, 1000, 0,},
{ -1, 4, 1000, 0,},
{ -1, 5, 1000, 0,},
{ -1, 6, 1000, 0,},
{ -1, 7, 1000, 0,},
{ -1, 8, 1000, 0,},
{ 0, 8, 1000, 0,},
{ 1, 8, 1000, 0,},
{ 2, 8, 1000, 0,},
{ 3, 8, 1000, 0,},
{ 4, 8, 1000, 0,},
{ 4, 7, 1000, 0,},
{ 4, 6, 1000, 0,},
{ 4, 5, 1000, 0,},
{ 4, 4, 1000, 0,},
{ 4, 3, 1000, 0,},
{ 4, 2, 1000, 0,},
{ 4, 1, 1000, 0,},
{ 4, 0, 1000, 0,},
{ 4, -1, 1000, 0,},
{ 3, -1, 1000, 0,},
{ 2, -1, 1000, 0,},
{ 1, -1, 1000, 0,},
{ 0, -1, 1000, 0,},
Musieliśmy zacząć od współrzędnych -1,-1, ponieważ budynek świątyni kończył się (czy jak kto woli - zaczynał się 
Tak więc, cały kod przedstawia się następująco:
; x,y, type elevation
{ 0, 0, 110, 1,},
{ 1, 5, 79, 1,},
{ 0, 4, 57, 1,},
{ 0, 5, 57, 1,},
{ 0, 6, 57, 1,},
{ 0, 7, 57, 1,},
{ 1, 7, 57, 1,},
{ 2, 7, 57, 1,},
{ 3, 7, 57, 1,},
{ 3, 6, 57, 1,},
{ 3, 5, 57, 1,},
{ 3, 4, 57, 1,},
{ 2, 4, 57, 1,},
{ 1, 4, 57, 1,},
{ -1, -1, 1000, 0,},
{ -1, 0, 1000, 0,},
{ -1, 1, 1000, 0,},
{ -1, 2, 1000, 0,},
{ -1, 3, 1000, 0,},
{ -1, 4, 1000, 0,},
{ -1, 5, 1000, 0,},
{ -1, 6, 1000, 0,},
{ -1, 7, 1000, 0,},
{ -1, 8, 1000, 0,},
{ 0, 8, 1000, 0,},
{ 1, 8, 1000, 0,},
{ 2, 8, 1000, 0,},
{ 3, 8, 1000, 0,},
{ 4, 8, 1000, 0,},
{ 4, 7, 1000, 0,},
{ 4, 6, 1000, 0,},
{ 4, 5, 1000, 0,},
{ 4, 4, 1000, 0,},
{ 4, 3, 1000, 0,},
{ 4, 2, 1000, 0,},
{ 4, 1, 1000, 0,},
{ 4, 0, 1000, 0,},
{ 4, -1, 1000, 0,},
{ 3, -1, 1000, 0,},
{ 2, -1, 1000, 0,},
{ 1, -1, 1000, 0,},
{ 0, -1, 1000, 0,},
Teraz to przypomina prawdziwą świątynię! 
Należy pamiętać, aby to była świątynia Ateny, należy skopiować ten kod do pliku Sanctuary_ATHENA.
Na koniec powiem jeszcze: nie łap się od razu za coś wielkiego, pisz kod po kawałku, często go testując, w ten sposób zrozumiesz wszystkie tajniki modyfikowania.

Mam nadzieję, że wszystko jest teraz już jasne, jeżeli masz jakieś pytania to napisz w komentarzu.
Teraz czas na obiecaną legendę:
Lista ta zawiera, oprócz podstawowych przedmiotów, także te dodatkowe tj. drzewka oliwne, winorośle, skały miedzi, srebra itp. (nie wszystkie pliki świątyń zawierają to w swojej legendzie). Obok podane są wymiary każdego przedmiotu, które trzeba uwzglądnić podczas projektowania świątyni.
0 - przód dużego budynku świątyni (na lini północ - południe) - 4x4
1 - tył dużego budynku świątyni (na lini północ - południe) - 4x4
158 - przód dużego budynku świątyni (na lini wschód - zachód) - 4x4
159 - tył dużego budynku świątyni (na lini wschód - zachód) - 4x4
110 - mały budynek świątyni - 4x4
2 - ołtarz - 2x2
3 - przód pałacu - 4x4
4 - tył pałacu - 4x4
5 - pole flagowe pałacu - 1x1 (nie wymaga marmuru)
6 - płytka pałacowa - 1x1 (nie wymaga marmuru)
7 - rzeźba Zeusa N (zwrócona na północ) - 1x1
8 - rzeźba Zeusa E (zwrócona na wschód) - 1x1
9 - rzeźba Zeusa S (zwrócona na południe) - 1x1
10 - rzeźba Zeusa W (zwrócona na zachód) - 1x1
11 - rzeźba Posejdona N - 1x1
12 - rzeźba Posejdona E - 1x1
13 - rzeźba Posejdona S - 1x1
14 - rzeźba Posejdona W - 1x1
15 - rzeźba Hadesa N - 1x1
16 - rzeźba Hadesa E - 1x1
17 - rzeźba Hadesa S - 1x1
18 - rzeźba Hadesa W - 1x1
19 - rzeźba Demeter N - 1x1
20 - rzeźba Demeter E - 1x1
21 - rzeźba Demeter S - 1x1
22 - rzeźba Demeter W - 1x1
23 - rzeźba Ateny N - 1x1
24 - rzeźba Ateny E - 1x1
25 - rzeźba Ateny S - 1x1
26 - rzeźba Ateny W - 1x1
27 - rzeźba Artemidy N - 1x1
28 - rzeźba Artemidy E - 1x1
29 - rzeźba Artemidy S - 1x1
30 - rzeźba Artemidy W - 1x1
31 - rzeźba Apolla N - 1x1
32 - rzeźba Apolla E - 1x1
33 - rzeźba Apolla S - 1x1
34 - rzeźba Apolla W - 1x1
35 - rzeźba Aresa N - 1x1
36 - rzeźba Aresa E - 1x1
37 - rzeźba Aresa S - 1x1
38 - rzeźba Aresa W - 1x1
39 - rzeźba Hefajstosa N - 1x1
40 - rzeźba Hefajstosa E - 1x1
41 - rzeźba Hefajstosa S - 1x1
42 - rzeźba Hefajstosa W - 1x1
43 - rzeźba Afrodyty N - 1x1
44 - rzeźba Afrodyty E - 1x1
45 - rzeźba Afrodyty S - 1x1
46 - rzeźba Afrodyty W - 1x1
47 - rzeźba Hermesa N - 1x1
48 - rzeźba Hermesa E - 1x1
49 - rzeźba Hermesa S - 1x1
50 - rzeźba Hermesa W - 1x1
51 - rzeźba Dionizosa N - 1x1
52 - rzeźba Dionizosa E - 1x1
53 - rzeźba Dionizosa S - 1x1
54 - rzeźba Dionizosa W - 1x1
137 - rzeźba Atlasa N - 1x1
138 - rzeźba Atlasa E - 1x1
139 - rzeźba Atlasa S - 1x1
140 - rzeźba Atlasa W - 1x1
133 - rzeźba Hery N - 1x1
134 - rzeźba Hery E - 1x1
135 - rzeźba Hery S - 1x1
136 - rzeźba Hery W - 1x1
61 - posąg Zeusa N - 2x2
62 - posąg Zeusa E - 2x2
63 - posąg Zeusa S - 2x2
64 - posąg Zeusa W - 2x2
65 - posąg Posejdona N - 2x2
66 - posąg Posejdona E - 2x2
67 - posąg Posejdona S - 2x2
68 - posąg Posejdona W - 2x2
69 - posąg Hadesa N - 2x2
70 - posąg Hadesa E - 2x2
71 - posąg Hadesa S - 2x2
72 - posąg Hadesa W - 2x2
73 - posąg Demeter N - 2x2
74 - posąg Demeter E - 2x2
75 - posąg Demeter S - 2x2
76 - posąg Demeter W - 2x2
77 - posąg Ateny N - 2x2
78 - posąg Ateny E - 2x2
79 - posąg Ateny S - 2x2
80 - posąg Ateny W - 2x2
81 - posąg Artemidy N - 2x2
82 - posąg Artemidy E - 2x2
83 - posąg Artemidy S - 2x2
84 - posąg Artemidy W - 2x2
85 - posąg Apolla N - 2x2
86 - posąg Apolla E - 2x2
87 - posąg Apolla S - 2x2
88 - posąg Apolla W - 2x2
89 - posąg Aresa N - 2x2
90 - posąg Aresa E - 2x2
91 - posąg Aresa S - 2x2
92 - posąg Aresa W - 2x2
93 - posąg Hefajstosa N - 2x2
94 - posąg Hefajstosa E - 2x2
95 - posąg Hefajstosa S - 2x2
96 - posąg Hefajstosa W - 2x2
97 - posąg Afrodyty N - 2x2
98 - posąg Afrodyty E - 2x2
99 - posąg Afrodyty S - 2x2
100 - posąg Afrodyty W - 2x2
101 - posąg Hermesa N - 2x2
102 - posąg Hermesa E - 2x2
103 - posąg Hermesa S - 2x2
104 - posąg Hermesa W - 2x2
105 - posąg Dionizosa N - 2x2
106 - posąg Dionizosa E - 2x2
107 - posąg Dionizosa S - 2x2
108 - posąg Dionizosa W - 2x2
129 - posąg Atlasa N - 2x2
130 - posąg Atlasa E - 2x2
131 - posąg Atlasa S - 2x2
131 - posąg Atlasa W - 2x2
125 - posąg Hery N - 2x2
126 - posąg Hery E - 2x2
127 - posąg Hery S - 2x2
128 - posąg Hery W - 2x2
55 - płytka - 1x1
56 - płytka - 1x1
57 - płytka - 1x1
58 - płytka - 1x1
59 - płytka - 1x1
60 - płytka - 1x1
109 - pole flagowe świątyni (np. Ares, Artemida) - 1x1
111 - płytka z ogniem (gdy bóg czczony w tej świątyni zjawi się w mieście zapalany jest ogień na tej płytce) - 1x1
112 - płytka z ogniem - 1x1
113 - płytka z ogniem - 1x1
114 - płytka z ogniem - 1x1
115 - płytka z ogniem - 1x1
116 - płytka z ogniem - 1x1
152 - czarna płytka - 1x1
155 - czarna płytka z ogniem - 1x1
160 - biała płytka - 1x1
161 - czerwona płytka (wymaga orychalku) - 1x1
162 - biała płytka z ogniem - 1x1
163 - czerwona płytka z ogniem (wymaga orychalku) - 1x1
1000 - schody - 1x1
1001 - skała srebra - 1x1
1002 - drzewko oliwne - 1x1
1003 - skała miedzi - 1x1
1004 - winorośl - 1x1
1005 - drzewko pomarańczowe - 1x1
151 - wspaniały posąg Posejdona - 6x6
149 - obserwatorium - 5x5
150 - muzeum - 6x6
ELEMENTY PIRAMID (można również używać przy świątyniach):
117 – blok/ściana gładka - 1x1
118 – blok ze schodkami - 1x1
120 – blok z trójkątną ozdobą w ścianie - 1x1
121 – blok z okrągłą ozdobą w ścianie - 1x1
122 – wierzchołek piramidy (mały obelisk) - 1x1
124 – drewniana winda do wnoszenia materiałów na wyższe partie - 1x1
141 – rzeźba bóstwa, dla którego jest poświęcona piramida N - 1x1
142 – rzeźba bóstwa, dla którego jest poświęcona piramida E - 1x1
143 – rzeźba bóstwa, dla którego jest poświęcona piramida S - 1x1
144 – rzeźba bóstwa, dla którego jest poświęcona piramida W - 1x1
145 – marmurowy posąg bóstwa, dla którego jest poświęcona piramida N - 2x2
146 – marmurowy posąg bóstwa, dla którego jest poświęcona piramida E - 2x2
147 – marmurowy posąg bóstwa, dla którego jest poświęcona piramida S - 2x2
148 – marmurowy posąg bóstwa, dla którego jest poświęcona piramida W - 2x2
1006 – pole (drewniana kładka, domyślnie wystająca z placu budowy) wyznaczające którędy rzemieślnicy wchodzą na budowę - 1x1
- duży budynek świątyni może wystąpić tylko raz w każdej świątyni
- instrukcja kodowania dużego budynku świątyni:
Duże budynki świątyni stawia się koniecznie w następujący sposób:
Na lini północ-południe stawia się - bardziej na północ - tył (kod 1) dużego budynku świątyni, a następnie cztery jednostki odległości pod spodem (y-4) przód (kod 0) budynku świątyni.
- by modyfikacje w pliku zadziałały należy wyłączyć grę i włączyć ponownie (jeżeli zapisywałeś plik nie mając włączonej gry nie musisz jej wyłączać

- za każdym razem należy budować świątynię od nowa, tak więc lepiej zrezygnować z wczytywania gry z gotową świątynią (choć oczywiście można tak zrobić, ale to ryzyko - w skrajnych wypadkach wyłączenie gry)
Napisz co Ty o tym myślisz
Zobacz wszystkie (46) komentarze
- duży budynek świątyni może wystąpić tylko raz w każdej świątyni
A w Twierdzy Posejdona z Atlantydy?

{0,0, 159, 1,}, ; SANCTUARY_BACK
{4,0, 158, 1,}, ; SANCTUARY_FRONT
Tak więc również kod 158 i 159 to budynek świątyni.EDIT:
Heh. Jest napisane w legendzie w pierwszym poście:
0 - przód dużego budynku świątyni (na lini północ - południe) - 4x4
1 - tył dużego budynku świątyni (na lini północ - południe) - 4x4
158 - przód dużego budynku świątyni (na lini wschód - zachód) - 4x4
159 - tył dużego budynku świątyni (na lini wschód - zachód) - 4x4
Czyli elementów o kodach 0, 1, 158 i 159 można użyć tylko raz.


Orychalk i granit nie są używane w Grecji. Możesz pozwolić graczowi na wydobywanie orychalku i granitu w misji w Grecji. Jednak żadne greckie budynki nie potrzebują tych materiałów do funkcjonowania. Grecy mogą wykorzystać je jedynie do sprzedaży na eksport.
Wychodzę z założenia, że nie potrzebują ich, bo nie ma (oryginalnie) takich świątyń. Z powyższego tekstu wynika, że surowiec można dać, tak więc może i by to wszystko przeszło, ale nie wiem, czy nie wystąpią jakieś ,,wewnętrzne niesnaski'' dostawców

CytujOrychalk i granit nie są używane w Grecji. Możesz pozwolić graczowi na wydobywanie orychalku i granitu w misji w Grecji. Jednak żadne greckie budynki nie potrzebują tych materiałów do funkcjonowania. Grecy mogą wykorzystać je jedynie do sprzedaży na eksport.
Wychodzę z założenia, że nie potrzebują ich, bo nie ma (oryginalnie) takich świątyń. Z powyższego tekstu wynika, że surowiec można dać, tak więc może i by to wszystko przeszło, ale nie wiem, czy nie wystąpią jakieś ,,wewnętrzne niesnaski'' dostawców
Sam się zastanawiam.
Jeśli chodzi tylko o nie możność wydobywania orychalku/granitu przez Greków, to zostają jeszcze importerzy. Teoretycznie świątynie możnaby zbudować z granitem i orychalkiem.
Piramid, niestety, Grecy nie wybudują, bo zarówno w grze i jak edytorze piramidy są dozwolone tylko dla miasta Atlantyckiego.
Jak komuś z tą świątynią się uda, to niech powie. Miło będzie wiedzieć


Piramid, niestety, Grecy nie wybudują, bo zarówno w grze i jak edytorze piramidy są dozwolone tylko dla miasta Atlantyckiego.Jest jeszcze taka możliwość, żeby pokombinować z danymi binarnymi w pliku .pak, ale nie ma 100% pewności czy się to da zmienić.