Kultura i Nauka
Domy - czy to plebsu czy elity - potrzebują rozrywki (kulturalnej, czy też naukowej). Różne rozrywki w innym stopniu zaspokajają potrzeby mieszkańców miasta. Dokładnie przedstawia to tabela poniżej. Stopień ten jest przedstawiony w postaci punktów rozrywki.
Informacje dotyczące ilości punktów rozrywki potrzebnych każdemu domowi znajdują się w tabeli na końcu tej strony.
Ważną informacją jest to, że pracownicy dostarczający rozrywki (sportowcy, filozofowie, aktorzy, astronomowie, wynalazcy...) idąc z budynku, w którym uczyli się fachu, do budynku docelowego (przechodząc nawet przez blokady drogi), dostarczają rozrywki wszystkim napotkanym po drodze domom. Można to wykorzystać np. w liniowych sposobach budowy dzielnic, ponieważ nowi pracownicy dostarczający rozrywki wychodzą z tych punktów (szkolących) w takich odstępach czasu, że dom nie zdąży cofnąć się w rozwoju (jednakże przy niepełnej załodze punktu szkolącego, czy też zbytnim oddaleniu punktu szkolącego od docelowego może istnieć pewne ryzyko, zwiazane z tym, że punkt szkolący nie zdąży wyszkolić pracownika (w przypadku niepełnej załogi) czy też pracownik nie zdąży dojść na miejsce (w przypadku zbytniego oddalenia - z jednego punktu szkolącego może wyjść maksymalnie tylko jeden pracownik, dopiero po jego dojściu na miejsce wychodzi nastęny), wtedy domki cofną się w rozwoju). Po dojściu do budynku docelowego pracownicy dostarczający rozrywki rozchodzą się po mieście (jak daleko można sprawdzić w dziale pracownicy) (wtedy blokady drogi już ich blokują). Ważne jest także by odpowiednio dobrać ilość budynków szkolących i budynków docelowych, najlepsza w tym przypadku jest proporcja 1:1. Inaczej sprawa ma się ze stadionem czy muzeum, tam punktów szkolących może być znacznie więcej, ponieważ punkt docelowy może być tylko jeden.
pracownik | budynek szkolący | budynek docelowy | punkty rozrywki |
Kultura (Grecja) | |||
Filozof | Szkoła | Podium | 15 |
Sportowiec | - | Gimnazjum | 20 |
Aktor | Szkoła teatralna | Teatr | 25 |
Zawodnik | Gimnazjum | Stadion | 20 |
Bonus za Stadion (całe miasto) | 10 | ||
Nauka (Atlantyda) | |||
Humanista | - | Biblioteka | 15 |
Astronom | Uniwersytet | Obserwatorium | 25 |
Wynalazca | Pracownia wynalazcy | Labolatorium | 20 |
Kustosz | Uniwersytet | Muzeum | 20 |
Bonus za Muzeum (całe miasto) | 10 |
Jak możesz użyć tych informacji w grze? Oto przykład:
Chcesz mieć kamienice w swoim mieście - jak możesz sprawdzić w tabeli poniżej - potrzebują one 45 punktów rozrywki. Spójrzmy teraz na tabelę powyżej. Aby zapewnić te 45 punktów wystaczy, że sportowiec (+20) i aktor (+25) będą regularnie odwiedzać okolice (przechodzić obok) domów, ale jeżeli masz w mieście stadion (+10) wystarczy sportowiec (+20) i filozof (+15). Jeszcze ekonomiczniejszym rozwiązaniem jest zbudowanie takiej dzielnicy, w której gimnazjum znajdze się w takim miejscu by zawodnik idący na stadion musiał przejść obok wszystkich domków (taką dzialnicą jest dzielnica liniowa), dzięki temu mając w mieście stadion, to sportowiec (+20) wychodzący bezpośrednio z gimnazjum i zawodnik (+20) wychodzący z gimnazjum na stadion zapewnią razem z bonusem za stadion (+10) ponad 45 punktów rozrywki! Podobnie ma się sprawa z rozrywkami naukowymi.
A oto tabela z zestawieniem ile jaki dom potrzebuje kultury / nauki:
dom | potrzebna kultura / nauka |
Szałas | 0 |
Chałupa | 0 |
Chata | 15 |
Dom | 15 |
Domostwo | 35 |
Willa | 35 |
Kamienica | 45 |
Rezydencja | 50 (tylko na poziomie poczatkującym 40) |
Dworek | 60 (tylko na poziomie poczatkującym 50) |
Dwór | 70 (tylko na poziomie poczatkującym 60) |
Pałacyk | 80 (tylko na poziomie poczatkującym 70) |